Parempi olo

ilman selkäkipua

Kivun kiusatessa ja arjen vaikeutuessa selkäkivun takia kannattaa toimia ja varata oma aika asiantuntijoillemme!

iStock-696178526 tuned.jpg

selkäkipu

Kehosi on kokonaisuus. Selän kipu voi olla yksi oire esimerkiksi siitä, että lihaksesi ovat epätasapainossa.

Lihasten epätasapainoista aiheutuu mm. lonkan, SI-nivelen ja olkapään asentovirheitä. Lantion ollessa vinossa koko keho on epätasapainossa. Selkä voi hakeutua notkolle, toinen olkapää painua alemmas. Pää voi olla hieman keskilinjan etupuolella ja sen seurauksena niskat voivat kipeytyä jatkuvasta asennon aiheuttamasta paineesta ja rasituksesta.

Selkäfix-metodissa keskitytään kehon kipujen alkusyyn löytämiseen ja korjaamiseen. Asentovirhe korjataan kehon omaa anatomiaa kunnioittaen, turvallisesti ja tehokkaasti samalla lihastasapaino palauttaen. Asentovirheen korjaaminen tapahtuu käsin lihaksia käsittelemällä, niitä vaurioittamatta.

Vaste hoidolle saadaan yleensä jo ensimmäisellä käynnillä ja harvoin tarvitaan yli kolme hoitokertaa.

Hoitokertojen jälkeen omaehtoinen harjoittelu on mahdollista kehon hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.

 

Tunnistitko omat oireesi

Ota rohkeasti yhteyttä, niin autamme laittamaan kehosi kuntoon.

Kokonaisvaltainen asentovirheiden korjaus kestää noin puoli tuntia. Kun kehon asento on saatu palautumaan, voidaan paneutua lihasten rentouttamiseen hieronnalla. Tällä kokonaisvaltaisella kehon hoidolla ja hieronnalla saadaan useat kehon kipuoireet hoidettua turvallisesti ja erittäin tehokkaasti.


Selkäfix kouluttaa

Haemme Valviran laillistamia hierojia koulutukseemme. Tarjoamme mahdollisuuden toimia Selkäfix-metodin asiantuntijana toimipisteessämme tai mahdollisuuden lähteä franchising yrittäjäksi.


Selkäkivun Q&A

Kivun syntymisen syyt ytimekkäästi voit katsoa myös kysymykset ja vastaukset osiosta.

iStock-626608062.jpg

Asiakkaiden suusta

Voitelukeskuksen 33 työntekijää käytiin läpi parin päivän aikana. Noin 70%:lla oli työntekoa haittaavia tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja. Suurimpina ongelmina alaselän (ja sitä kautta pakaroihin ja jalkoihin heijastuvat vaivat) vaivat, jotka lähes 100%:sti johtuivat lantion virheasennosta.

Useat ongelmat pystyttiin korjaamaan yhdellä hoitokerralla.
Työntekijät kokivat saaneensa avun välittömästi alaselkävaivoihin ja olivat helpottuneita, kun tietävät nyt mistä kivut johtuivat. He osaavat nyt myös kompensoida tilanteita, josta lihasten epätasapaino ja näin ollen lantion virheasento syntyy.
— Voitelukeskus


 

Selkäfix-metodi

Olemme kehittäneet Selkäfix-metodin, jossa koko kehon (etenkin selän) ja kipuketjun hoito tapahtuu kerralla.

Monessa hoitomuodossa tehdään oikeita asioita, mutta ne ovat vain pieni osa hoitoketjua, jotka yksinään eivät poista kipua. Näissä hoitomuodoissa usein hoidetaan vain kipua, ei sen alkusyytä.

Oikein toteutettuna hoidossa tarvitsee keskimäärin käydä vain kolme kertaa. Hoidolle täytyy löytyä vaste heti ensimmäisellä käynnillä, muuten tehdään vääriä asioita. Useimmissa tapauksissa kipu häviää heti ensimmäisellä hoitokerralla. Kivun palaamisen ehkäisemiseksi hoito täytyy uusia muutaman kerran. Lisäksi asiakkaan tulee tehdä annetut kotitehtävät huolellisesti.


iStock-925594806.jpg
iStock-849841322.jpg

urheilulajit

Liikunta on selän kunnossapidon kannalta tärkeää. Useat lajit, kuten jääkiekko, golf, salibandy tai tennis ovat kuitenkin lihaksistolle toispuoleisia lajeja.

Esimerkiksi jääkiekossa alakäden selkä-, kylki- ja pakaralihakset kuormittuvat enemmän kuin yläkäden. Kiekkolijan kätisyyden voi helposti havaita selkälihaksista. Tästä johtuen jääkiekkoilijat ovat hyvin alttiita lantion virheasennolle, jopa jo juniorina. Tämä vaikuttaa alakäden puolen jalkavoimiin, luisteluasentoon ja useasti aiheuttaa välilevynpullistuman L4-L5 välissä. Nämä kaikki ovat helposti korjattavissa, jos mitään pysyvää vammaa, kuten kulumaa, murtumaa tai välilevyn madaltumaa ei ole päässyt syntymään.

Annamme kokonaisvaltaisen avun niin lihasten tasapainoitukseen, venyttelyihin, kuin virheasennon korjaamiseen. Useissa tapauksissa urheilijan ura voi pidentyä usealla vuodella.


iStock-645945344.jpg

toimistotyö

Kehon kannalta toimistotyön yksipuolisuus voi olla rasite. Ihmiskeho on tottunut liikkumaan ja rasittumaan riittävästi toimiakseen hyvin ja pysyäkseen kunnossa. Nykyinen toimistotyö ei tue kehon luonnollista tarvetta.

Hyvä työasento ja ergonomia on toimistotyössä silti tärkeitä. Huomiota tulee kiinnittää niin asennon tasapuolisuuteen kuin riittävään liikkumiseen.  Asentoa tulisi vaihdella päivän mittaan. Jos työpisteellä on säädettävä pöytä, niin on hyvä ottaa tavaksi sekä seistä että istua päivän mittaan.

Lyhyt taukojumppa on paikallaan jopa tunnin välein. Taukojumppa voi olla pieni kävely ympäri toimistoa tai muutama kerrosväli portaikossa. Tärkeintä on kehon liike ja lihasten käyttäminen.