iStock-849841322.jpg

urheilulajit

Liikunta on selän kunnossapidon kannalta tärkeää. Useat lajit, kuten jääkiekko, golf, salibandy tai tennis ovat kuitenkin lihaksistolle toispuoleisia lajeja.

Esimerkiksi jääkiekossa alakäden selkä-, kylki- ja pakaralihakset kuormittuvat enemmän kuin yläkäden. Kiekkolijan kätisyyden voi helposti havaita selkälihaksista. Tästä johtuen jääkiekkoilijat ovat hyvin alttiita lantion virheasennolle, jopa jo juniorina. Tämä vaikuttaa alakäden puolen jalkavoimiin, luisteluasentoon ja useasti aiheuttaa välilevynpullistuman L4-L5 välissä. Nämä kaikki ovat helposti korjattavissa, jos mitään pysyvää vammaa, kuten kulumaa, murtumaa tai välilevyn madaltumaa ei ole päässyt syntymään.

Annamme kokonaisvaltaisen avun niin lihasten tasapainoitukseen, venyttelyihin, kuin virheasennon korjaamiseen. Useissa tapauksissa urheilijan ura voi pidentyä usealla vuodella.


iStock-645945344.jpg

toimistotyö

Kehon kannalta toimistotyön yksipuolisuus voi olla rasite. Ihmiskeho on tottunut liikkumaan ja rasittumaan riittävästi toimiakseen hyvin ja pysyäkseen kunnossa. Nykyinen toimistotyö ei tue kehon luonnollista tarvetta.

Hyvä työasento ja ergonomia on toimistotyössä silti tärkeitä. Huomiota tulee kiinnittää niin asennon tasapuolisuuteen kuin riittävään liikkumiseen.  Asentoa tulisi vaihdella päivän mittaan. Jos työpisteellä on säädettävä pöytä, niin on hyvä ottaa tavaksi sekä seistä että istua päivän mittaan.

Lyhyt taukojumppa on paikallaan jopa tunnin välein. Taukojumppa voi olla pieni kävely ympäri toimistoa tai muutama kerrosväli portaikossa. Tärkeintä on kehon liike ja lihasten käyttäminen.